« Powrót do poprzedniej strony

youngtimery i oldtimery na celowniku złodziei

zabezpiecz klasyczne auto. dla złodzieja to łakomy kąsek.

Dziś takich samochodów już się nie produkuje. Te, które pozostały są zatem cenne i nie do podrobienia. Być może dlatego złodzieje je kradną, bo mogą na nich nieźle zarobić. 

 

Co jakiś czas robi się głośno o kradzieżach klasycznych samochodów, które nie są szybkie i daleko im do nowoczesności, ale właśnie o to chodzi. Bo choć stare, to wciąż są wiele warte. Te klasyki cieszą oko każdego, kto choć trochę jest w stanie docenić modele, które powoli stają się zabytkami. Posiadanie cennego klasyka to bez wątpienia marzenie wielu fanów motoryzacji i złodziei także. 

 

 

Popularne youngtimery

Sporo tego i jest w czym wybierać. Volkswagen Golf I, II, Audi 100, Peugeot 205 GTi, Ford Fiesta XR2, Honda Prelude III, Mercedes 190E, Nissan 180SX, Opel Calibra 4x4, Saab 900, Citroen XM. Te samochody kosztują do 20 000 zł, bo youngtimery to jeszcze niedrogie klasyki, na które stać prawie każdego. Silniki tych samochodów cechują się długą żywotnością, co choćby potwierdza fakt, że można nimi jeździć na co dzień. Tylko stan licznika może czasem przyprawić o zawrót głowy. Złodzieje kradną te ładniejsze lub te, które będą dobrze służyły jako części zamienne, bo wciąż jest na nie zapotrzebowanie. 

Coraz droższe oldtimery

Prawdziwe perełki od razu rzucają się w oczy. Nie każdego stać na takie auto, więc można przypuszczać, że to raczej pasja dla zamożnych ludzi, a złodzieje kleją się do nich jak mucha do miodu. Samochody amerykańskie - prawdziwe perełki wśród oldtimerów. Legendy PRL-u, samochody z całej Europy. Kolekcjonerzy i miłośnicy starej motoryzacji wydają ogromne sumy na motoryzacyjne przyjemności, a złodzieje polują na nie, bo ceny klasycznych aut z roku na rok idą w górę. Najbardziej zagrożone modele to Porsche 911, Mercedes Pagoda oraz Jaguar E-Type. Pojazdy kolekcjonerskie to duża inwestycja. Dlatego 30 letni samochód, w dobrym stanie technicznym, stanowi prawdziwe dziedzictwo kulturowe, które warto dobrze zabezpieczyć. 

Na jakie klasyki kuszą się Polacy i co mają do wyboru? 

  • Niedawno złodzieje z powiatu leszczyńskiego ukradli Volkswagena Garbusa z 1974 r. Samochód był w pełni sprawny i został skradziony na sprzedaż. Za kradzież i paserstwo odpowie czterech mężczyzn w wieku od 25 do 29 lat, którym grozi do 5 lat więzienia.
  • Kradzież na zamówienie przydarzyła się też łódzkiemu kolekcjonerowi, któremu skradziono Mercedesa 300 S. Złodzieje ukradli je na polecenie kolekcjonera z Niemiec
  • Porsche oldtimer został skradziony w Niemczech przez zorganizowaną grupę przestępczą, która następnie legalizowała samochody w Polsce. Wpadło 16 osób
  • Z warszawskiej ochoty zaginął wyjątkowo zadbany Polonez, który miał zamontowany moduł LoJack

Ryzykowne byłoby jeździć na co dzień starym zabytkiem, dlatego częstszym powodem kradzieży oldtimerów i youngtimerów są części, które mają pokaźną wartość. Katalizatory ze starego Mercedesa klasy C mają wartość do 1500 zł. Wciąż łatwo je sprzedaż na skupach złomu, a do wymontowania wystarczy kilka minut. Dobrze sprzedają się też fotele, kierownice, lusterka, reflektory, aluminiowe felgi i prawie każda oryginalna część zabytkowego pojazdu. Wartościowe są też felgi, a nawet opony. Generalnie wszystkie używki w dobrym stanie będą tańsze niż nowe, a paser potrafi na nich zarobić z zyskiem zarówno na szrocie, jak i w internecie. 

Dlaczego warto zabezpieczyć starsze samochody po kradzieży?

Mamy lato i piękną pogodę. To idealny sezon na kradzieże youngtimerów, oldtimerów i kabrioletów. Zabezpieczenie systemem radiowym LoJack to największa szansa na powrót klasyka do rąk prawowitego właściciela. Moduł radiowy w codziennym użytkowaniu pozostaje uśpiony, dlatego złodziej nie ma szans na wykrycie go jako dodatkowego zabezpieczenia. Właściciele klasycznych pojazdów mają wiele do stracenia. Drugi taki samochód się nie powtórzy, więc nie ma szansy na zakup identycznego, a jego wartości nie pokryje żadne towarzystwo ubezpieczeniowe. Zresztą ubezpieczenie AC zabytkowych samochodów jest nie tyle drogie, co czasem TU nie mają w swojej ofercie autocasco dla tych pojazdów. Montaż modułu radiowego uważany jest za najpewniejsze zabezpieczenie, które daje gwarancje odzyskania pojazdu do 24h. 

Kradli zabytkowe samochody

 

źródło: policja.pl; auto-swiat.pl; materiały własne